piechocinski
Administrator
Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 391
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 22:23, 06 Sie 2007 Temat postu: Masterplan dla rynku kolejowego |
|
|
Polityka ale inna..czyli stan prac nad Masterplanem
Dzisiaj mieliśmy kolejne spotkanie w Ministerstwie Transportu w sprawie prac nad Masterplanem dla polskiego rynku kolejowego do 2030 roku.
Po oddaniu Diagnozy (dokumentu ponad 400-stronicowego) omawialiśmy główne załozenia kluczowych rozdziałów Drugiego -Prognoza rozwoju Rynku i Trzeciego
Proces inwestycji i modernizacji szlaków kolejowych.
Szczególnie złożony jest problem budowania prognozy szczególnie na tak długi okres.
Nie może to być przecież proste przedłuzenie dotychczasowych trendów skoro:
-proces restrukturyzacji polskiej gospodarki nie został zakończony
-głowny surowiec energetyczny Polski węgiel wraca do łask,pytanie czy pod koniec prognozowanego okresu możliwe będzie inne jego wykorzystanie (gazyfikacja)
-jak na potrzeby transportowe w zakresie surowców energetycznych wpłynie wolny rynek energii elektrycznej,energetyka jadrowa czy odnawialne zródła energii
-na ile wzrosną ceny paliw płynnych i zmienią się kierunki i sposób przesyłu
-Polska jest dopiero 3 lata w UE i proces otwarcia sie nowych możliwości rynkowych jeszcze nie ujawnił do końca wszystkich zależności
-czy możliwy jest dalszy prawie niczym nie skrępowany dotychczas rozwój motoryzacji i transportu drogowego
-czy w prognozowanym okresie nastąpi poszerzenie UE na wschód i jak daleko
-czy i jakie nastapią zmiany w technice kolejowej ,organizacji ruchu szczególnie na styku kolei europejskich i azjatyckich
-czy utrzymają się tendencje wzrostu konteneryzacji przesyłek
-coraz bardziej inwestycje zagraniczne w Polsce to inwestycje w przemysł,logistykę a nie jak dotychczas w system bankowy czy ubezpieczenia
-jakie zjawiska demograficzne wystąpią i jak przełożą się na transport w tym kolejowy (przesuwanie się ludności do kilku, kilkunastu dużych aglomeracji,wzrost mobilności,starzenie się społeczenstwa spadek mobilności etc.)
-którędy pójdzie ruch tranzytowy Azja Europa Zachodnia.
Wymieniłem tylko z grubsza część pytań na które staramy się odpowiedzieć i do modeli ekonometrycznych przypisać poszczególne czynniki i nadać im określoną wagę.
Wielka szkoda,że w debacie publicznej przynajmniej częśc tych problemów nie znajduje zainteresowania choćby w kontekście zmian klimatycznych czy dostępu do surowców,jakości życia etc.
zapraszam do dyskusji Janusz Piechocinski, ZDG TOR, [link widoczny dla zalogowanych],www.piechocinskitransport.fora.pl
Post został pochwalony 0 razy
|
|