piechocinski
Administrator
Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 391
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:53, 03 Lip 2007 Temat postu: Dzielenie KFK na 2007 i 2008 |
|
|
Dzielenie kfk na 2007 i 2008
Projekt Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2007-2008
Ministerstwo Transportu skierowało do konsultacji międzyresortowych projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zatwierdzenia Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego w latach 2007 – 2008.
Fundusz Kolejowy został powołany ustawą z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2006 r. Nr 12, poz. 61) i działa jako wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK).
Głównym źródłem zasilania Funduszu są wpływy w wysokości 20% z tzw. opłaty paliwowej pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych. Poza wpłatami z opłaty paliwowej przychodami Funduszu Kolejowego mogą być m.in. również:
– przychody ze sprzedaży akcji w spółkach, przekazanych ministrowi właściwemu do spraw transportu przez Skarb Państwa, w celu zasilenia Funduszu Kole¬jowego,
– środki z kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz Funduszu Kolejowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,
– wpływy z obligacji emitowanych na rzecz Funduszu Kolejowego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Bank Gospodarstwa Krajowego jest depozytariuszem środków zgro¬madzonych na rachunku Funduszu, a ponadto może zaciągać kredyty i pożyczki na rzecz Funduszu, które będą mogły być poręczone lub gwa¬rantowane przez Skarb Państwa.
Podstawowym zadaniem Funduszu Kolejowego jest gromadzenie środków finansowych na przygotowanie i realizację budowy i przebudowy linii kolejowych, remonty i utrzymanie linii kolejowych oraz likwidację zbędnych linii kolejowych.
Środki Funduszu mogą być przeznaczane na:
– remonty i utrzymanie linii kolejowych,
– dofinansowanie przygotowania oraz realizacji budowy i przebudowy linii kolejowych,
– finansowanie likwidacji zbędnych linii kolejowych,
– pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych przychodów w latach 2002-2003 z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich.
Szacowana wysokość wpływów z opłaty paliwowej do Funduszu Kolejowego wynosi:
- 351 354,90 tys. zł - w 2007 roku,
- 325 000,0 tys. zł - w 2008 roku.
Decyzją Ministerstwa Transportu wpływy te zostały podzielone w następujący sposób:
w 2007 roku:
* 181 295,05 tys. zł na inwestycje, w tym:
* 171 295,05 tys. zł na zadania inwestycyjne dla spółki PKP PLK S.A.
* 10 000,00 tys. zł na zadania inwestycyjne dla spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
* 12 023,80 tys. zł na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A.,
* 152 224,18 tys. zł na pokrycie utraconych przez przewoźników kolejowych przychodów w latach 2002-2003 z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w kra¬jo¬wych przewozach pasażerskich,
w roku 2008:
* 306 453,45 tys. zł na inwestycje w tym:
* 297 281,20 tys. zł na zadania inwestycyjne dla spółki PKP PLK S.A.
* 9 172,25 tys. zł na zadania inwestycyjne dla spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
Kwoty te nie wyczerpują planowanych na rok 2007 i 2008 wpływów do Funduszu. Do dyspozycji pozostają kwoty: w roku 2007 - 5 811,87 tys. zł, oraz w roku 2008 - 18 546,55 tys. zł. W związku z tym, iż wielkość wpływów do Funduszu w danym roku stanowi wartość szacunkową, zachowano pewną ostrożność w planowaniu i dokonywaniu podziału środków na poszczególne zadania, przewidywane do realizacji w ramach Programu.
Pozwoli to, uniknąć sytuacji, w której np. niższe niż szacowane wpływy do Funduszu uniemożliwiły pełną realizację Programu.
Program na lata 2007 – 2008 określa: kolejowe projekty inwestycyjne, wykaz zadań w zakresie remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej ze wskazaniem przewidywanej wysokości dofinansowania ze środków Funduszu oraz wykaz zobowiązań powstałych w wyniku braku pełnego pokrycia przez budżet państwa utraconych w latach 2002-2003 przez przewoźników kolejowych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg taryfowych w krajowych przewozach pasażerskich.
Z uwagi na wysokość środków Funduszu oraz brak innych niż wpływy z opłaty paliwowej źródeł zasilania Funduszu, proponuje się sfinansowanie z tych środków tylko najpilniejszych zadań na liniach kolejowych w najgorszym stanie technicznym, który zagraża bezpieczeństwu ruchu kolejowego. Jednocześnie linie te są dla zarządców najważniejsze ze względów handlowych.
W Programie w latach 2007 – 2008 nie przewiduje się środków na likwidację linii kolejowych. W związku z tym, że bardzo zły stan techniczny infrastruktury kolejowej wymaga jak najszybszego zapewnienia środków niezbędnych na przeprowadzenie najpilniejszych inwestycji i remontów, szczególnie na lokalnych liniach kolejowych, nie ma merytorycznego uzasadnienia dla finansowania z Funduszu likwidacji linii kolejowych.
Program w częściach obejmujących infrastrukturę kolejową realizowany będzie przez dwa podmioty zarządzające tą infrastrukturą i udostępniające ją na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.), tj. przez: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.
W związku z tym, iż PKP SKM w Trójmieście zarządza infrastrukturą kolejową i jednocześnie prowadzi działalność przewozową, otrzyma środki tylko i wyłącznie na zadania inwestycyjne w infrastrukturze. Nie wpłynie to na łączną wysokość kosztów udostępniania infrastruktury zarządzanej przez ten podmiot, a tym samym nie spowoduje tzw. „skrośnego dofinansowania” działalności przewozowej tej Spółki.
Zgodnie z art. 38a ustawy o transporcie kolejowym oraz art. 10 ustawy o Funduszu Kolejowym zadania określone w Programie na lata 2007-2008 realizowane będą na podstawie umowy trzyletniej zawieranej przez ministra właściwego do spraw transportu z zarządcą infrastruktury.
Planuje się, że PKP PLK S.A. poza środkami z Funduszu Kolejowego otrzyma także w latach 2007 – 2008 dotacje budżetowe na remonty i utrzymanie infrastruktury kolejowej w roku 2007 dotacje te określono w ustawie budżetowej na kwotę 380 mln zł. Zadania realizowane z tych środków określa Plan rzeczowo-finansowy stanowiący załącznik do umowy zawieranej przez ministra właściwego do spraw transportu z PKP PLK S.A. i są to zadania inne niż finansowane z Funduszu Kolejowego.
Środki finansowe z Funduszu Kolejowego, jak również z dotacji budżetowej umożliwią PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A., która jest zarządcą zdecydowanej większości infrastruktury kolejowej, realizację prac inwestycyjnych i remontowo – utrzymaniowych w dość szerokim zakresie.
Efektem tego będzie poprawa parametrów techniczno - eksploatacyjnych linii i likwidacja punktowych ograniczeń prędkości, co pozwoli na podwyższenie prędkości przejazdów i tym samym skrócenie czasu podróży oraz poprawę komfortu jazdy. Ma to szczególne znaczenie na lokalnych liniach kolejowych, na których wykonywana jest zdecydowana większość pasażerskich przewozów regionalnych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|