piechocinski |
Wysłany: Wto 16:28, 03 Lip 2007 Temat postu: Motywacje podróży i podział zadań przewozowych |
|
Motywacje podróży i podział zadań przewozowych czyli dokąd jedziemy
Przeprowadzone w 2005 roku Warszawskie Badanie Ruchu zawiera wiele interesujących wiadomości o komunikacji w aglomeracji –Warszawa plus okalające powiaty.Przeprowadzone na licznej statystycznej próbie badania ankietowe pozwalają na oszacowanie zachowań i oczekiwań użytkowników różnych środków transportu.Dzisiaj prezentuję wyniki opisujące motywacje w podróżach po obszarze metropolitalnym Warszawy i podział zadań przewozowych.
W pieszych podróżach najczęstsze cele to :do domu-47.8%,zakupy-20.8.% i do szkoły -13.3%.Cel – do pracy to tylko 5.6 % za to widać że jesteśmy towarzyscy bowiem aż 3.8% to odprowadzanie.Pozostałe motywacje ( do hipermarketu,na wyższą uczelnię,rozrywka,rekreacja,wizyta towarzyska czy służbowa,interesy) występują stosunkowo żadko-poniżej 2 procent.Bardziej rozproszone są motywacje w podróżach niepieszych.Jezdzimy najczęściej do domu-45.6 %,do pracy-23 %i na zakupy lub usługi 7.9%.Rzadziej niż pieszo jeździmy do szkoły-4.2 % za to z reguły dwukrotnie częściej niż przy podróżach pieszych do hipermarketu,na wizyty,pięciokrotnie więcej na wyższą uczelnię.Mężczyzni częściej udają się do pracy 21.8 (kobiety-17.5),do szkoły -6.7 (kobiety -5.6) i w sprawach służbowych.Kobiety co zrozumiałe częściej udają się na zakupy i z wizytą a także na wyższą uczelnię.
Przeprowadzono także analizę struktury motywacji podróży w zależności od rodzaju zajęcia i tak dla ucznia dwie kluczowe motywacje (ponad 80 % ) to do domu i do szkoły,dla studenta do domu i na wyższą uczelnie to łącznie ponad 64 % wszystkich podróży,dla pracownika najemnego podróże do domu i do pracy to 81.5%,przedstawiciele biznesu najczęściej - 72 % udawali się do domu i do pracy.Badani emeryci i renciści najczęściej udawali się do domu-47.2 % i uwaga tu niespodzianka na zakupy lub usługi – ponad 27 procent.Wśród bezrobotnych dominowały motywacje do domu 45 % i uwaga na zakupy i wizyty odpowiednio 15.6 i 10 procent.
Mieszkańcy Warszawy i okolic co piąta podróż odbywają pieszo przy czym najczęściej chodzą najmłodsi-w grupie 6-15 lat to blisko 60 %,najstarsi powyżej 60 lat ponad 26 .5 % a w między 16 a 60 lat około 15 procent.W podróżach niepieszych najczęściej korzystamy z autobusu miejskiego 35. 5 %,samochodu osobowego blisko 30 %,
tramwaju 14.3,autobusu miejskiego plus tramwaju -8.6%,metra 3.4 % i uwaga pociągi około 0 a rowerem 1.1 %.W gospodarstwach domowych posiadających jeden samochód osobowy 45 % podróży realizowane jest komunikacją publiczną.Najczęściej z komunikacji publicznej korzystają studenci-ponad 77 5,pracownicy najemni 56 % i bezrobotni blisko 55 %.Najrzadziej przedsiębiorcy zaledwie 17.4 procenta.
Udało się tez oszacować czas podróży w zależności od motywacji.Podróż do domu w Warszawie średnio trwała 39 minut,do pracy 38,do szkoły 25,na wyższą uczelnie 39 minut,na zakupy 28,do hipermarketu 30,podróże mające na celu rozrywkę lub rekreację 36 minut,interesy 35 minut i wizyty 43 minuty.Średni czas podróży niestety nam się w ostatnich latach zwiększa.We wszystkich motywacjach od 1993 roku zwiększył się średnio o 4 minuty.Mieszkańcy powiatów podwarszawskich średnio do domu jeżdżą 64 minuty ,do pracy 34,na zakupy 118 ,do hipermarketu 68 ,na wizytę 31 minut.
Jak pokazują badania w stolicy jak i pod trzymamy samochód blisko siebie –średni czas dojścia do miejsca postoju samochodu wynosi 2-3 minut.Dojście do przystanku komunikacji miejskiej zajmuje w Warszawie 5 minut pod Warszawą średnio 8-11 minut.W czasie podróży po Warszawie jej mieszkańcy rzadko się przesiadają.Blisko 50 procent podróżnych nie dokonuje przesiadek a tylko 10 procent przesiada się dwa lub więcej razy.Mieszkańcy okolic Warszawy najczęściej przesiadają się raz -41 % i aż 25 procent przesiada się dwa lub więcej razy.
Janusz Piechociński , Zespół doradców Gospodarczych TOR |
|