Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna
->
Transport kolejowy
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Jakaś kategoria
----------------
Transport kolejowy
Transport drogowy
Lotnictwo i Porty Lotnicze
Drogi krajowe
Drogi wojewódzkie
Komunikacja aglomeracji warszawskiej
Proces inwestycyjny
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie
Komisja Ochrony Środowiska Sejmiku Mazowieckiego
Komisja Budżetu i Finansów Sejmiku Mazowieckiego
Sejmik Województwa Mazowieckiego
O WSZYSTKIM
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
piechocinski
Wysłany: Wto 17:17, 03 Lip 2007
Temat postu: Wzrost cen materiałów budwlanych a kolej
Wzrost cen materiałów budowlanych a kolej
Rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej komplikują zmiany w branży budowlanej, które przyczyniły się do wzrostu cen usług i materiałów budowlanych.
Procesy inwestycyjne w kraju, ich dynamika i rozmiar zupełnie zaskoczyły rynek. Z bardzo niskiego poziomu nakładów inwestycyjnych i rynku inwestora przeszliśmy zaledwie w dwa lata w rynek, na którym dominować zaczynają racje wykonawcy.
W poprzednich kilku latach firmy wykonawstwa inwestycyjnego i uczestniczące w procesach modernizacji dróg czy szlaków kolejowych, aby w ogóle utrzymać się na rynku, podejmowały się wykonywania robót poniżej kosztów, ceny osiągane na przetargach najczęściej osiągały poziom 60-70 proc. kosztorysu inwestorskiego. W szczególnie trudnej sytuacji byli podwykonawcy, bo to często ich kosztem organizatorzy konsorcjów poprawiali swój wynik ekonomiczny. Trzeba też podkreślić, że inwestorzy przywykli niejako do takiej sytuacji, że rynek wykonawstwa walczy zaciekle o każdy przetarg i teraz w przygotowaniu przetargów proponują kosztorysy inwestorskie nieadekwatne do autentycznych wyzwań na rynku. Dla przykładu większość firm pracujących w inwestycjach i modernizacjach w sektorze kolejowym weszła po raz pierwszy w historii po roku 2000 w nowy rok kalendarzowy z obłożeniem na poziomie 70 proc. potencjału wykonawczego już zawartymi umowami.
Wzrost zapotrzebowania na siłę roboczą nie tylko wykwalifikowaną, ale także do podstawowych prac fizycznych wymusza, i potwierdzają to sygnały bezpośrednio z przedsiębiorstw, na niespotykaną dotychczas skalę wzrost płac o kilkadziesiąt procent w ostatnich miesiącach. W coraz większej liczbie przetargów spada liczba biorących w nich udział firm albo wręcz nikt do nich się nie zgłasza. Ceny oferowane znacząco są wyższe od kosztorysu inwestorskiego i płatniczych możliwości samorządów, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad czy PKP PLK. W planowanych kosztach szacowanych na ponad 120 mln złotych nie uda się przykładowo wykonać kolejowego połączenia linii kolejowej Warszawa - Radom z Terminalem II na warszawskim Okęciu. W przetargu, do którego zgłosiły się dwa konsorcja, najniższa oferta wyniosła ponad 150 mln zł.
Kilkudziesięcioprocentowy wzrost ceny stali zbrojeniowej, szyn, elementów metalowych, cementu, robocizny, kamienia budowlanego to nie jest problem nowych przetargów czy wyceny i kosztorysowania zadań w nowych warunkach cenowych.
W relacjach inwestor - wykonawca szczególnie na kontraktach wieloletnich, gdzie dokonano już wyłonienia wykonawcy, pojawia się z wielką siłą problem weryfikacji umów, ankietowania porozumień i przeszacowania kontraktów. Pamiętajmy o tym, że budowlany boom jest we wszystkich obszarach gospodarki i na wszystkich szczeblach samorządu. Wzrost inwestycji w sektorze przedsiębiorstw, coraz większe środki europejskie do dyspozycji administracji drogowej i kolejowej, a po zwycięstwie o organizację Euro 2012, dodatkowe i to znaczne wydatki inwestycyjne na obiektach sportowych czy tradycyjnie już w ostatnich latach, wysokie nakłady na ochronę środowiska przy zapaści w szkolnictwie zawodowym i emigracji wielu fachowców z branży wykonawstwa inwestycyjnego, tworzą zupełnie nowe wyzwania dla rynku i administracji rządowej i samorządowej.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin