Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna
->
Drogi krajowe
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Jakaś kategoria
----------------
Transport kolejowy
Transport drogowy
Lotnictwo i Porty Lotnicze
Drogi krajowe
Drogi wojewódzkie
Komunikacja aglomeracji warszawskiej
Proces inwestycyjny
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie
Komisja Ochrony Środowiska Sejmiku Mazowieckiego
Komisja Budżetu i Finansów Sejmiku Mazowieckiego
Sejmik Województwa Mazowieckiego
O WSZYSTKIM
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Tomasz Skrzelinski
Wysłany: Wto 15:49, 07 Lut 2012
Temat postu: pojazdy zabytkowe i e-myto
Niniejsze pismo przesyłam w trosce o należytą opiekę nad
zabytkami motoryzacji.
Zostało ono bez efektów przesłane w październiku 2011 roku m.in do Sejmowej Komisji Infrastruktury której jest Pan V-ce Przewodniczącym
W związku z wprowadzeniem od 1 lipca 2011 roku w Polsce elektronicznych systemów opłat na niektórych odcinkach dróg początkowo dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony, a w przyszłości dla większej ilości dróg i większej ilości lub rodzajów pojazdów - Klub Pojazdów Zabytkowych Fundacji Ochrony Zabytków Militarnych zwraca się w imieniu polskich kolekcjonerów z wnioskiem o zweryfikowanie statusu pojazdów zabytkowych w tym systemie.
Zgodnie z definicją w Ustawie o ruchu drogowym - są to pojazdy ujęte w ewidencjach lub rejestrach zabytków ruchomych, a w rezultacie procedur dopuszczania do ruchu - posiadające wyróżniające się żółte tablice rejestracyjne.
Wśród zarejestrowanych już w Polsce ponad 7.000 takich obiektów, według aktualnych danych z Narodowego Instytutu Dziedzictwa jest skatalogowanych w REJESTRZE 12 szt., a w EWIDENCJI 233 szt. zabytkowych pojazdów o masie ponad 3,5 tony i te pojazdy już są według obecnych przepisów zobowiązane wnosić dodatkowe opłaty.
Są to np. polskie zabytkowe autobusy JELCZ-RTO, zabytkowe wozy strażackie, wojskowe ciężarówki w okresu II Wojny Światowej, czyli pojazdy nie świadczące już usług transportowych, ale dokumentujące stan techniki motoryzacyjnej sprzed lat.
Dzięki wysiłkowi kolekcjonerów te pojazdy mogą się przemieszczać, a dodatkowe opłaty im w tym przeszkadzają. Na dodatek starych pojazdów wręcz nie wypada prezentować ze współczesnym elektronicznym wyposażeniem za szybą, a niektóre z nich szyb wcale nie mają
Wszystkie pojazdy zabytkowe uznane przez Służby Konserwatorskie za świadectwo minionej techniki, mimo iż na ich odbudowę i utrzymanie Właściciele nie dostają żadnej finansowej dotacji od Państwa, korzystają jednak z kilku udogodnień przewidzianych przez Ustawodawcę jak:
- zgodnie z Ustawą o zabytkach i ochronie nad zabytkami: ogólna opieka Państwa
nad zabytkami, w tym nad zabytkami motoryzacji;
- zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym: możliwość bezterminowej rejestracji
pojazdów zabytkowych ze specjalną wyróżniającą wehikuł tablicą;
- zgodnie z Ustawą o ubezpieczeniach komunikacyjnych: możliwość wnoszenia
okresowych opłat obowiązkowego OC dla pojazdów historycznych;
- zgodnie z Ustawami z 7 lutego 2002 i 30 października 2002 o podatkach i opłatach
lokalnych: zwolnienie z podatku od środków transportowych (wszelkich) pojazdów
zabytkowych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym.
Ponieważ takie pojazdy wyprodukowano wiele lat temu, nie mają więc najmniejszej technicznej możliwości spełniać obecnych norm ekologicznych preferujących pojazdy najnowsze - i są na starcie skazane na największe opłaty drogowe.
Pojazdy zabytkowe stanowią wprawdzie margines ruchu drogowego w Polsce, ale ich pominięcie w Rozporządzeniu z dnia 30 kwietnia w oparciu o Ustawę z dnia 21 marca 1985 art. 13 wyłączającą z opłat niektóre grupy pojazdów, środowisko kolekcjonerów w Polsce odbiera jako błąd do skorygowania, bo nie oddający dotychczasowej intencji Ustawodawcy w sprawie ochrony zabytków.
Klub Pojazdów Zabytkowych wnioskuje więc o zmianę przepisu wprowadzającego opłaty drogowe poprzez wyłączenie z nich pojazdów zabytkowych bezpośrednio i samodzielnie poruszających się (nie transportowanych) po wszystkich drogach publicznych w Polsce objętych systemem elektronicznego poboru opłat.
Tomasz Skrzeliński, rzeczoznawca samochodowy Min.Infrastruktury, Prezes Klubu Pojazdów Zabytkowych,
skrzelinski@poczta.onet.pl
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin