Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna
->
O WSZYSTKIM
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Jakaś kategoria
----------------
Transport kolejowy
Transport drogowy
Lotnictwo i Porty Lotnicze
Drogi krajowe
Drogi wojewódzkie
Komunikacja aglomeracji warszawskiej
Proces inwestycyjny
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie
Komisja Ochrony Środowiska Sejmiku Mazowieckiego
Komisja Budżetu i Finansów Sejmiku Mazowieckiego
Sejmik Województwa Mazowieckiego
O WSZYSTKIM
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
piechocinski1
Wysłany: Sob 21:34, 29 Lis 2008
Temat postu: Prace nad budzetem UE na 2009
Prace nad budżetem UE na 2009 rok
PE przyjął w pierwszym czytaniu propozycję budżetu UE na 2009 rok, w którym proponuje ustanowienie przyszłorocznych wydatków na poziomie 136 mld euro (zobowiązania) i 124,5 mld euro (płatności) (odpowiednio 1,04% i 0,959% DNB Unii). Ta propozycja znacznie przekracza poziom wydatków zaproponowany przez państwa członkowskie (Radę) w lipcu (odpowiednio 133,9 mld i 114,9 mld euro), ale mieści się w granicach określonych wieloletnią perspektywą finansową.
Parlament podwyższył poziom wydatków zaproponowany przez KE i Radę, gdyż zdaniem posłów tego wymaga konieczność sfinansowania takich priorytetów na 2009 rok jak walka ze zmianami klimatycznymi, bezpieczeństwo obywateli i polityka socjalna.
Podobnie jak w latach poprzednich, największy spór toczy się o przewidywane wydatki na działalność UE na arenie międzynarodowej (stosunki zewnętrzne), który to dział - zdaniem posłów - pozostaje niedofinansowany. Różnica, jaką zaproponowała Rada w projekcie budżetu między prognozowanymi zobowiązaniami finansowymi i zaprogramowanymi wydatkami na 2009 rok jeszcze nigdy nie była tak duża. Posłowie uważają, że cięcia Rady w proponowanym budżecie na 2009 rok uniemożliwiają sfinansowanie zobowiązań UE i dlatego postanowili zmniejszyć tę dysproporcję.
Dział 1a i 1b Zrównoważony wzrost
PE proponuje zwiększenie budżetu na finansowanie polityki społecznej i zatrudnienia, czyli działań na rzecz konkurencyjności i spójności. Obejmuje to wydatki na Fundusz Socjalny, który zdaniem posłów powinien otrzymać dodatkowe 135 mln euro, Fundusz Rozwoju Regionalnego i Fundusz Spójności. Dodatkowe środki proponuje się przeznaczyć dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Dział 2 Zasoby naturalne
Posłowie domagają się przywrócenia finansowania WPR w wysokości przewidzianej w budżecie wstępnym, zanim poddane zostały cięciom przez Radę. Parlament nie godzi się na redukcje realnych nakładów na rozwój obszarów wiejskich. Posłowie chcą również zwiększyć wydatki na walkę ze zmianami klimatu o dodatkowe 2 mld euro poprzez wsparcie działań na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym w już istniejących programach rozwoju wiejskiego, transportowych, badawczych i środowiskowych (np. LIFE+). Ponadto, posłowie proponują nową, odrębną linię budżetową w dziale 2 na walkę ze zmianami klimatycznymi (20 mln euro).
Strategia na rzecz Morza Bałtyckiego
Posłowie proponują ustanowienie odrębnej linii budżetowej na rzecz regionu Morza Bałtyckiego obejmującej finansowanie działań na rzecz rozwoju gospodarczego, ochrony środowiska, polityki energetycznej, rozwoju regionalnego i monitorowania granic. Poprawki przyjęte przez Parlament są manifestacją woli politycznej, ponieważ przyznanie konkretnych kwot finansowania uniemożliwił brak stosownej podstawy prawnej. Parlament oczekuje, że KE wyjdzie z inicjatywą legislacyjną, pozwalającą na wdrożenie odpowiedniej polityki w tym obszarze.
Parlament zaproponował dodatkowe środki na finansowanie dwóch projektów pilotażowych w regionie Morza Bałtyckiego (handel emisjami związków siarki i ochrona dna morskiego Bałtyku).
Dział 3 Sprawiedliwość i Sprawy Wewnętrzne
PE proponuje zwiększenie nakładów na agencję kontroli granic zewnętrznych FRONTEX (dodatkowe 10 mln euro na zobowiązania i płatności, co da łączny budżet 55 mln euro). Te dodatkowe środki pozwolą Frontexowi utrzymać wzmocnione monitorowanie południowych granic UE. PE sugeruje zwiększenie nakładów na fundusz dla uchodźców oraz na działania nadzwyczajne w przypadkach wzmożonego napływu imigrantów. Posłowie nie widzą uzasadnienia dla cięć wydatków na System Informacyjny Schengen (SIS-II) i domagają się przywrócenia propozycji z budżetu wstępnego.
Dział 4 UE na arenie międzynarodowej
Tu również Parlament domaga się utrzymania poziomów finansowania zaproponowanych w preliminarzu budżetowym na politykę bezpieczeństwa i obrony. Utrzymane zostałyby pierwotnie proponowane wydatki na pomoc dla Palestyny (280 mln na płatności) i dla Kosowa (pomoc finansowana z kliku różnych linii budżetowych). Pomoc na odbudowę Afganistanu również pozostałaby na poziomie proponowanym wstępnie przez KE.
Utrzymując wydatki w granicach określonych dla działu 4 Parlament zdaje sobie sprawę, że ten poziom finansowania działań zewnętrznych i tak jest niewystarczający. Potrzeba więcej środków na mechanizm elastyczności oraz na pomoc w przypadkach nadzwyczajnych. Te kwestie będą mieć kluczowe znaczenie w negocjacjach Parlamentu z Radą 21 listopada br. Posłowie wskazują nowe priorytety, które pojawiły się w wyniku niedawnych wydarzeń na arenie międzynarodowej, takie jak pomoc humanitarna dla krajów rozwijających się oraz pomoc w odbudowie Gruzji ze zniszczeń wojennych. W tym ostatnim przypadku posłowie proponują odrębną linię budżetową. Propozycją dotyczącą wysokości finansowania pomocy dla Gruzji zajmuje się Konferencja Donatorów zorganizowana przez Komisję Europejską wspólnie z Bankiem Światowym oraz prezydencją francuską i czeską. Na posiedzeniu Konferencji, które odbyło się 22 października 2008 r. postanowiono, że Gruzji przekazana zostanie pomoc w wysokości 4,5 mld dolarów, czyli 3,4 mld euro. W latach 2008 -2010 sama tylko Unia Europejska przeznaczy ok. 500 mln euro na plan pomocy odbudowy Gruzji.
Finansowanie alternatywnych źródeł dostaw gazu i ropy
W związku z sytuacją w regionie po wojnie rosyjsko-gruzińskiej oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego UE Parlament poparł propozycję dodatkowego wzmocnienia finansowania gazociągu Nabucco (26 mln euro na zobowiązania, 11 mln euro na płatności), który ma stanowić alternatywną drogę dostaw gazu do UE.
Dział 5 Administracja
PE przywrócił pierwotnie proponowany poziom wydatków administracyjnych (na personel KE). 50 mln euro Parlament kieruje do rezerwy, skąd będą uwolnione po spełnieniu szeregu warunków.
Pozostałe instytucje
Budżet PE na 2009 rok zamknie się kwotą 1530 mln euro (w 2008 roku było to 1453 mln euro). Budżet PE to 19,67% środków przewidzianych w dziale 5 (wydatki administracyjne), a więc zgodnie z zapowiedziami Parlament dotrzymał obietnicy dobrowolnego ograniczenia wydatków na administrację poniżej poziomu 20% wszystkich wydatków.
W trakcie debaty nad budżetem wystąpili przedstawiciele poszczególnych komisji PE. Przedstawiciel Komisji Spraw Zagranicznych (AFET) apelował o zwiększenie pomocy dla Kosowa, Palestyny i poziomu pomocy żywnościowej. AFET skrytykował również poziom środków przeznaczonych na politykę zagraniczną i bezpieczeństwa, uznając go za niewystarczający. Również Komisja Rozwoju (DEVE) zwracała uwagę na zbyt małe środki finansowe przeznaczone na politykę zagraniczną. Ponadto, uważa, że niewykorzystane wydatki na wspólną politykę rolną należy przesunąć na politykę rozwojową. Przedstawiciel Komisja Handlu Międzynarodowego (INTA) wyraził poparcie dla odrzucenia przez KE redukcji środków na wymianę handlową o 40%. Komisja ds. Gospodarczych i Walutowych (ECON) ubolewała nad obcięciem środków finansowych na komunikację w kwestii wspólnej waluty. Natomiast Komisja ds. Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (EMPL) wyraziła podziękowanie PE za poparcie jej postulatów. Także Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) wyraziła zadowolenie z powodu zwiększenia środków na cele ochrony środowiska o 10% w porównaniu z 2008 rokiem (14 mld euro). Członkowie komisji ENVI stwierdzili, że jeszcze nigdy nie było tak wielu projektów pilotażowych dotyczących ochrony środowiska. Natomiast reprezentant Komisji ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumenta (IMCO) wyrażał niezadowolenie z powodu odrzucenia środków na cele ochrony konsumenta. Komisja Rozwoju Regionalnego (REGI) apelowała o przygotowanie specjalnego projektu mającego na celu wsparcie integracji Romów żyjących w całej UE. Członkowie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) potępili oszczędną politykę rolną, która na 2009 rok kształtuje się o 2,7 mld euro poniżej wieloletnich wydatków. Reprezentant Komisji ds. Rybołówstwa (PECH) zwracał uwagę posłów na złą sytuację rybołówstwa w całej UE. Jednocześnie wyraził zadowolenie z projektu budżetu przedstawionego przez PE, gdyż umożliwia on projekt pilotażowy chroniący zasoby rybne. Posłowie należący do Komisji Kultura i Edukacja (CULT) wyrazili potrzebę zwiększenia funduszy na wymianę młodzieży, tak aby "zachwycić Europejczyków Europą". Komisja ds. Praw Kobiet i Równouprawnienia (FEMM) wyraziła żal, że tylko niewielka liczba projektów pilotażowych będzie mogła być zrealizowana z tego budżetu. Komisja Petycji (PETI) zauważyła konieczność uruchomienia programu dla młodych rolników, który obecnie nie istnieje.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin