Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury
JANUSZA PIECHOCIŃSKIEGO o TRANSPORCIE
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury Strona Główna
->
Lotnictwo i Porty Lotnicze
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Jakaś kategoria
----------------
Transport kolejowy
Transport drogowy
Lotnictwo i Porty Lotnicze
Drogi krajowe
Drogi wojewódzkie
Komunikacja aglomeracji warszawskiej
Proces inwestycyjny
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Warszawie
Komisja Ochrony Środowiska Sejmiku Mazowieckiego
Komisja Budżetu i Finansów Sejmiku Mazowieckiego
Sejmik Województwa Mazowieckiego
O WSZYSTKIM
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
piechocinski 1
Wysłany: Wto 7:51, 08 Kwi 2008
Temat postu: opłaty lotniskowe w nowej dyrektywie
Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie opłat lotniskowych
Regulacja ma dotyczyć całego EOG i jest częścią szerszej inicjatywy, która ma na celu podnoszenie wydajności lotnisk i promowanie optymalnego wykorzystania ich ograniczonej przepustowości. Regulacja ta będzie dotyczyć 96 % ruchu lotniczego w Europie.
Projekt poddano konsultacjom (w tym także z PPL), analizowano jego skutki, rozpatrując 4 warianty:
1).- pozostawienie obecnej sytuacji bez zmian
2).- dobrowolne przyjęcie uzgodnionych stanowisk przez obie strony;
3).- przyjęcie aktu wspólnotowego ustalającego ramy przyjmowanych zasad odpłatności na poziomie ogólnokrajowym, przy stosowaniu kilku wspólnych zasad dla zarządzających lotniskami, oraz
4).- przyjęcie jednolitej dla UE metody wyliczania opłat.
Ustalono, że optymalnym rozwiązaniem jest 3-ci wariant (dyrektywa), gdyż wspólny zestaw podstawowych reguł dotyczących opłat lotniskowych wprowadzi uczciwe zasady relacji między partnerami. Te zasady to:
• brak dyskryminacji,
• regularne konsultacje i usuwanie nieprawidłowości,
• obustronna jawność, (np. plany rozbudowy infrastruktury – prognozy ruchu i wymagania związane z wykorzystaniem floty. Projekt dyrektywy zawiera listę minimalnego zakresu informacji jakie strony powinny sobie przekazywać minimum raz do roku). Zasada jawności jest zawężona tylko do informacji wymienianych między stronami, czyli informacje te są poufne i powinny być traktowane ze stosowną pieczołowitością i nie udostępniane na zewnątrz. Dostęp do tych informacji może mieć jedynie państwowy, niezależny organ regulacyjny,
• normy jakości (odloty i przesiadki),
• zróżnicowanie opłat (ustalane przy niezmiennych kryteriach, utrzymana możliwość elastycznego ustalania wysokości opłat na szczeblu krajowym, w tym w stosunku do przewoźników tzw. „niskokosztowych”; natomiast inną kwestią pozostaje ruch pasażerski – korzystanie z terminalu, również na zasadach niedyskryminacyjnych),
• ujednolicenie zakresu finansowania ochrony ,
• gwarantem przestrzegania tych postanowień – niezależny organ regulacyjny na szczeblu ogólnopaństwowym.
Projekt zawiera 13 artykułów, a w pierwszym z nich precyzuje m.in. zakres obowiązywania:
- do wszystkich portów lotniczych EOG, otwartych dla ruchu handlowego obsługujących rocznie ponad 1 milion pasażerów lub 25 000 ton ładunków; oraz
- wyłącza ze swojego zakresu opłaty pobierane za korzystanie:
‘ z trasowych i terminalowych służb żeglugi powietrznej zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) 1794/2006 (wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej) oraz
‘’ z usług obsługi naziemnej, o których mowa w Załączniku do dyrektywy Rady 96/67/WE (dostęp do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty).
W dniu 15 stycznia 2008 r. Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu poprawki do propozycji Komisji ustanawiającej jednolite zasady naliczania opłat lotniskowych przez porty lotnicze na terenie Wspólnoty.
Zgodnie z proponowaną przez posłów poprawką, proponowana dyrektywa będzie mieć zastosowanie do wszystkich portów lotniczych obsługujących rocznie ponad 5 milionów pasażerów lub ponad 15 % wszystkich pasażerów w ciągu roku w danym państwie członkowskim. W kształcie proponowanym przez posłów, dyrektywa obejmie 67 europejskich portów lotniczych, w tym warszawskie Okęcie jako jedyne z polskich lotnisk. Państwa Członkowskie będą jednak mogły stosować dyrektywę także do innych portów lotniczych, jeżeli okaże się to konieczne po przeprowadzeniu dokładnego dochodzenia przez krajowy organ ochrony konkurencji.
Parlament przyjął również poprawki precyzujące definicje opłat lotniskowych, sieci portów lotniczych, poziomu jakości usług, jakie ma świadczyć dany zarządzający portem lotniczym w zamian za opłatę lotniskową oraz finansowania nowych projektów w zakresie infrastruktury.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin