piechocinski
Administrator
Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 391
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 16:26, 03 Lip 2007 Temat postu: Nasze samochody |
|
|
Nasze samochody
Zakończył się powszechny pomiar ruchu dokonany w 2005 roku.Prezentowane są bardzo ciekawe informacje zebrane w czasie tego pomiaru, w niektórych ośrodkach miejskich dokonano dodatkowe badania w tym ankietowe w celu zgromadzenia danych potrzebnych do opracowania modeli ruchu i zmian w organizacji szczególnie transportu publicznego.Dla nas mieszkańców aglomeracji warszawskiej (miasto stołeczne Warszawa plus okalające Warszawę powiaty),którym dojazd ,wyjazd i przemieszczanie się w Stolicy zabierają coraz więcej bezcennego często czasu wiedza o przyczynach narastającego paraliżu komunikacyjnego jest szczególnie przydatna do zdefiniowania oczekiwań wobec władz państwowych i samorządowych.
Powszechnie oczekujemy ,że w polityce zagospodarowania przestrzennego ,lokalizacji nowych inwestycji nadany będzie wreście priorytet usprawnienia komunikacji.Zapowiadam wiec cala serię artykułów poświeconych tym sprawom,chcę się podzielić wiedza jaka zdobyłem zajmując się ta problematyka poprzednio jako podwarszawski poseł i przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury w latach 2001-2005 a teraz jako pracownik Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.Dzisiaj seria informacji o naszych samochodach na podstawie reprezentacyjnych badań ankietowych gospodarstw domowych w obszarze metropolitarnym Warszawy.
Zdumiewające ale w czasie kilku ostatnich lat motoryzacja w gospodarstwach domowych pod Warszawa znacząco nadrobiła poprzedni dystans do stolicy..Wskaznik motoryzacji wyrażony liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w samym mieście Warszawa wyniósł 231 a w strefie podwarszawskiej aż 237.Co prawda `średni wiek samochodu pod Warszawa jest o prawie rok większy niż w stolicy(Warszawa-7.7a podwarszawskie powiaty-8.6) ale już w strukturze wiekowej do 6 lat pod Warszawa w gospodarstwach domowych jest aż 60.4 procenta wszystkich pojazdów podczas gdy w samym Mieście Stołecznym 50.8 %.Co zrozumiale ze względu na często codzienne dojazdy do Warszawy średni roczny przebieg samochodu w gospodarstwie domowym pod Warszawa jest większy niż w samej Stolicy ale tylko tysiąc kilometrow rocznie(Warszawa-18.5 tyś powiaty podwarszawskie 19.6 tyś kilometrow),a tylko 6-7 procent pojazdów ma średni przebieg roczny ponad 40 tyś kilometrow.
Znikoma różnica może bierze się z faktu ,że w ciągu ostatnich 12 lat udział transportu publicznego miejskiego w obsługiwaniu potrzeb mieszkańców stolicy spadł o prawie 10 procent,mimo poważnego wzrostu przewozow pasażerskich warszawskim metrem.Oznacza to nic innego tylko porzucenie przez znaczna część warszawiaków transportu publicznego przy jego mizernej ofercie na rzecz podroży własnymi samochodami.W tym samym czasie dróg i ulic nie przybyło, zresztą ich jakość i stan nawierzchni jest dramatycznie zły ,w 2003 roku szacowano,że tylko 13 procent ulic warszawskich nie wymaga remontu bądź modernizacji.
Ale wróćmy do naszych samochodow w gospodarstwach domowych w strukturze procentowej samochodow według pojemności silnika w całej aglomeracji dominują samochody małe i średnie do 1600cm sześciennych w Warszawie 76.4 % ,pod 75.%.Na koniec chciałbym przedstawić strukturę procentowa typow pojazdow w naszych gospodarstwach domowych.Dominują oczywiście prywatne osobowe `zarejestrowane na członka gospodarstwa domowego-srednio w aglomeracji 87.5 %,prywatnych osobowych innych jest 2.8 %, służbowych (firmowych )z „kratką 4 procent,służbowych ale bez kratki 3.9 procenta(chociaż w tej pozycji widać stołeczność Warszawy,tych służbowych jest o ponad jeden procent więcej),ciężarowych 1.8 % i co ważne ciężarowych w Warszawie jest więcej niż pod,innych 0.1 %.W następnym numerze o motywacjach podróży i podziale zadań przewozowych.
Janusz Piechocinski , Zespół Doradców Gospodarczych TOR
Post został pochwalony 0 razy
|
|